Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2017

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ -Γνωριμία με τα γράμματα -φωνούλες( του ονόματός τους και όχι μόνο) μέσα στην τάξη......




Μπορεί η Ανάγνωση και η Γραφή να  Ξεκινήσει στο Νηπιαγωγείο με ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΤΡΌΠΟ;;;

Όταν τα παιδιά αλληλεπιδρούν στο περιβάλλον τους, είτε της Τάξης ειτε του σπιτιού τους με μορφές του γραπτού λόγου
 (γράφουν το όνομά τους στις ζωγραφιές τους -για να καταλάβουνε οι άλλοι σε ποιόν ανήκει -στο παρουσιολόγιο,αναγνωρίζουν λογότυπα πάνω σε προιόντα,πώς κρατάμε σωστά το βιβλίο,λίστα για ψώνια,κανόνες της Τάξης,κλπ) 
και εμπλέκονται ενεργά, τόσο πιό αποτελεσματικά μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν................

Από Πολύ νωρίς εκδηλώνουν συμπεριφορές Ανάγνωσης και Γραφής...(κάνουν οτι διαβάζουν ακόμα κι αν δεν μπορούν να αναγνωρίσουν ούτε λέξη, ''γράφουν"πολύ πριν μάθουν να γράφουν τα γράμματα...)

Ενδεικτικά κάποιες δραστηριότητες που εξοικειώνουν με τη φωνολογική Ενημερότητα:

Αναγνωρίζουμε τον ΉΧΟ των γραμμάτων,γιατί αυτό θα τους βοηθήσει να διαβάσουν πιό γρήγορα και αποτελεσματικά όταν έρθει η ώρα και όχι να ξέρουν την Αλφαβήτα απ'εξω και ανακατωτά..... 


.
Παίζουμε με τη Φαντασία μας και μεταμορφώνουμε το κάθε γράμμα ,,,,,,σε τί  θα μπορούσε να μεταμορφωθεί το γράμμα Τ  ????;;;;;;;  ΣΕ ΤΙΓΡΗ.......  
                      




πίνακας διπλής εισόδου με τα ονόματα των παιδιών και πόσα γράμματα έχει κάθε όνομα
 

Αρχικά,σχηματίζουν το πλαστικοποιημένο όνομά τους με πλαστελίνη.......και ανακαλύπτουν το Αρχικό Γράμμα του ονόματός τους, ή το αρχικό των αντικειμένων του φθινοπώρου..(Ρόδι -Καρύδια)...μέσα σε ένα δίσκο από μυρωδιές και εικόνες του Φθινοπώρου ή άλλης θεματολογίας...
Έπειτα από καιρό είναι σε θέση να δημιουργήσουν το όνομά τους με πλαστελίνη,χωρίς τη βοήθεια
του πλαστικοποιημένου ονόματος...



  





...Πώς  μπορεί ένας κύκλος να γίνει.......Φ......ή....... Ρ...ανάλογα πού θα μπεί η γραμμούλα στον κύκλο


Σχηματίζουμε τα γραμματάκια με σύρμα πίπας ή τα τρυπάμε με μιά καρφιτσούλα.... (πολύ καλή άσκηση λεπτής Κινητικότητας)

 



Τα σχηματίζουμε με το δαχτυλάκι πάνω σε μία επιφάνεια με Άχνη...ή ρύζι... ή αφήστε τη Φαντασία σας να σας οδηγήσει.....




Διακοσμούμε το Αρχικό μας Γράμμα...ή το σχηματίζουνε με ταινία,ζωγραφίζουνε από πάνω όλο το φύλλο και έπειτα απλώς αφαιρούνε την ταινία και βλέπουνε σχηματισμένο το γραμματάκι τους.....
Επίσης , μπορούνε να το σκιαγραφήσουνε με τα δαχτυλάκια τους , αφού τα βουτήξουν στις μπογιές...
          

Ψάχνουνε Φωνούλες σε εξώφυλλα Βιβλίων παίζοντας το παιχνίδι¨''Πού να ΄ναι το γραμματάκι...Ψάξε ψάξε μήπως το βρείς"... ή σε οποιαδήποτε γωνιά της Τάξης που κυριαρχούν γραπτά ερεθίσματα....

                                                          
 

Σχηματίζουμε τις φωνούλες με καλαμάκια,μολύβια,μακαρόνια, ή ό,τι άλλο υλικό σκεφτούμε   
 


Με το σώμα μας.....σχηματίζουμε και φωνούλες....... μέχρι και μικρές λέξεις



  



                                                             ΟΧΙ                                 ΝΑΙ




Ετοιμάζαμε ένα δεντράκι φθινοπωρινό που τα μαγικά του  φύλλα του είχανε κρυμμένα γραμματάκια...
Σχεδιάσαμε τα γραμματάκια με κόλλα και αφού στέγνωσε, αποκαλύψαμε τα γράμματα περνώντας από πάνω με το πινέλο τέμπερα στα χρώματα του φθινοπώρου....


                                

Αντιστοιχούμε κάθε Ζωάκι με το Αρχικό του γράμμα....
Ζευγαρώνουμε τις ίδιες κάλτσες με τις ίδιες συλλαβές - χα χα- χοχο-για για -κλπ..


Κάθε χιονάνθρωπος έχει πάνω του λεξούλες από χ.....(η δραστηριότητα είναι από το ιστολόγιο της Συναδέλφου Ανθής Ζήση ΕΔΩ
ΚΑΙ το παιχνίδι είναι ποιός θα γίνει ο Βασιλιάς του Χ.....Αυτός που θα αντιγράψει πρώτος τις περισσότερες λέξεις που αρχίζουν από Χ...

ΜΠΙΝΓΚΟ με τα γράμματα στα κελιά...Όποιο γράμμα ακούγεται περνάει η μελισσα πάνω από το κελί και το κλεινει χρωματίζοντάς το...όποιο παιδάκι τελειώσει πρώτο την αναγνώριση 5 τουλάχιστον κελιών,είναι νικητής και φωνάζει μπίνγκο.....

                           
                                 Βλέπουμε το όνομά μας σε χαρτάκι ...και το γράφουμε με μαγνητικά γράμματα στη γωνιά της Γραφής.........

                                      Το παιχνίδι του Θησαυρού....με Φωνούλες
                                      Το κάθε παιδάκι ή η κάθε ομάδα έχει αναλάβει να φέρει από το χώρο της τάξης                                        ένα αντικείμενο που το ονομά του αρχίζει από αυτή τη φωνούλα.....
                                      Η Αγάπη έφερε 'ενα άσπρο μπαλόνι,ένα Άλογο και ένα Αυτοκίνητο.......


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου